*ارائه مطالب تخصصی وبه روز جهت بسترسازی برای تبادل اطلاعات دانشجویان ومهندسین فارسی زبان سراسر دنیا*
 جدول استانداردهای DIN
/**//*]]>*/
کاربر گرامی تمامی مطالب ارائه شده متعلق http://mapiri.blogfa.com بوده و استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خانه نقشه کشی صنعتی ایرانیان http://mapiri.blogfa.com) مجاز میباشد . جدول استانداردهای DIN اندازه برگها در نقشه کشی صنعتی DIN 476 حروف استاندارد  در نقشه کشی صنعتی DIN 6776 T.1 انواع خطوط  در نقشه کشی صنعتی DIN 15 استاندارد نوشتن اندازه ها  در نقشه کشی صنعتی DIN 406 مقدار ناصافی سطحی DIN 1302 قبل از DIN 1302برای مقدار ناصافی سطحی استفاده می گشت                                              DIN3141 اطلاعات نقشه ای سوراخ مته مرغک DIN332 اطلاعات نقشه ای گاه آزاد DIN509 رزوه ویت ورث لوله DIN2999 رزوه ویت ورث لوله DIN ISO228 مشخصات عاج DIN 82 خطوط پهن برای آج DIN 6 برای نوشتن اندازه های رزوه DIN 202 گاه آزاد  رزوه DIN 76 T1 ضخامت دیواره لوله های رزوه دار نیمه سنگین DIN 2440 ضخامت دیواره لوله های رزوه دار سنگین DIN 2441 رزوه دنده گرد DIN 405 رزوه دنده اره ای DIN 513 رزوه دنده ذوزنقه ای DIN 103 اندازه خزینه ها DIN 74 پیچ پینی برای پیچ شدن در آلومینیوم DIN 935 پیچ پینی برای پیچ شدن در چدن خاکستری DIN 939 پیچ پینی برای پیچ شدن در فولاد DIN 938 اشپیل DIN 94 واشر ضامن DIN 93 نقشه کشی اتصالات جوشکاری DIN 1912 الکترودهای جوشکاری DIN 1913 مواد افزوده به مواد جوشکاری DIN 8556 ایمنی کیفیت کارهای جوشکاری DIN 8563 فرم استاندارد درزها در جوشکاری DIN 2559 فرم استاندارد درزها در جوشکاری DIN 8551 فرم استاندارد درزها در جوشکاری DIN 8552 اصول انطباقات DIN 7182 تلرانس های اصلی DIN 7151 فاصله های محدوده تلرانس از خط صفر DIN 7152 فاصله های محدوده تلرانس از خط صفر DIN 7160 شیب مخروط پین مخروطی DIN 1 پین های استوانه ای DIN 7 جنس یا خواص استحکامی DIN 267 پین شیاردار مخروطی DIN 1471 پین شیاردار انطباقی DIN 1472  پین شیاردار استوانه ای DIN 1473 پین شیاردار نصبی DIN 1474 پین شیاردار شکم دار DIN 1475 حلقه تنظیم DIN 705 حلقه تنظیم / فرم A DIN 553 حلقه تنظیم / فرم    B DIN 1471 خار فنری محور DIN 471 خار فنری سوراخ DIN 472 خارهای تخت DIN 6885 خارهای شیار DIN 6886 خار ناخنی DIN 6888 اندازه مقطع محور هزار خار و توپی ها / ردیف سبک DIN 5462 اندازه مقطع محور هزار خار و توپی ها / ردیف سنگین DIN 5463 نمایش ترسیمی فنرهای فشاری و کششی DIN ISO 2162 فولاد فنر کشیده با مقطع گرد DIN 17223,T.1 فولاد فنر بهسازی شده با مقطع گرد DIN 17223,T.2 فولاد فنر شکل داده شده گرم DIN 17221 فولاد فنرزنگ نزن DIN 17224 فولاد فنر مقاوم به حرارت بالا DIN 17225 یاتاقان ساچمه ای  شیار دار DIN 625 یاتاقان ساچمه ای مایل DIN 628 یاتاقان ساچمه ای خود تنظیم دو ردیفه DIN 630 یاتاقان  غلطکی استوانه ای DIN 5412 یاتاقان  غلطکی مخروطی DIN 720 یاتاقان  غلطکی خود تنظیم دو ردیفه DIN 635 آب بندی ها نمدی DIN 5419 کاسه نمد های با لبه آب بندی DIN 3760 جای گزین DIN 6503 یاتاقان ساچمه ای کف گرد DIN 711 پرچ سر نیم گرد برای مخازن DIN 123  میخ پرچ سر نیم گرد برای سازه های فولادی DIN 124 پیچ آلن DIN912 پیچ ومهره شش گوش DIN267                                                  MAPIRI.BLOGFA.COM  . . . .  
|+| نوشته شده توسط در  |
 انواع برش

برش :

برش در نقشه کشی صنعتی برای تشریح بهتر نقشه و درک بهتر و آسان کردن نقشه به کار می رود به گونه ای که با کمک صفحات فرضی برش که در موازات یکی از صفحات تصویر است جسم را برش زده و ان را به دو قسمت تفکیک می کنیم و در ادامه قسمتی را که مانع دید ما از پیچیدگی ها و سوراخ ها و ... داخل جسم می شود را کنار زده و به ترسیم قسمت باقی مانده که در اینجا تمام خطوط ندید آن به دید تبدیل شده می پردازیم وقسمت هایی از جسم را که با صفحه فرضی برش تماس داشته را هاشور خواهیم زد. (توصیه می شود به استثناهای برش نیز مراجعه کنید )

1)برش ساده :

برش ساده یا برش متقارن همانطور که از نامش  پیداست برای برش اجسام متقارن به کار می رود البته این برش را می توان برای اجسام غیر متقارن نیز استفاده کرد . در شکل های زیر که به نمایش درآمد چگونگی برش ساده کاملا تشریح شده که ابتدا جسم مورد نظر بوسیله یک صفحه فرضی برش که در موازات یکی از صفحات تصویر است برش خورده و این صفحه تصویر از محور تقارن عبور کرده و جسم را به دو قسمت جدا می کند که یکی را کنار زده و دیگری را با رعایت رسم نوع  هاشور نسبت به جنس قطعه و زاویه هاشور که معولا 45 درجه است ولی برای عدم موازی بودن آن با خطوط اصلی تغییر میکند و فاصله بین خطوط هاشور که متناسب با اندازه تصویر است و عدم رسم خطوط ندید مگر در موارد استثنا رسم می کنیم . ( نقشه زیر بر اساس استاندارد امریکایی است )



برش ساده در نقشه مرکب :

 

 

در نقشه کشی صنعتی برای هاشور زدن مواد مختلف از جدول زیر استفاده می شود :

2)نیم برش :

 زمانی که جسم دارای قرینه است و نشان دادن داخل و خارج جسم , هردو برای ما دارای اهمیت است از نیم برش استفاده کرده و در وقت و ترسیم نماهای مختلف صرفه جویی می کنیم . در نیم برش  قوانین همان قوانین برش ساده است و فقط بر خلاف برش ساده که از یک صفحه فرضی برش استفاده می شد در اینجا از دو صفحه فرضی برش عمود بر هم استفاده می شود . برای درک بهتر به نقشه های زیر مراجعه بفرمایید ( نقشه زیر بر اساس استاندارد امریکایی است ) .

3)نیم نما در برش :

نیم نما را که به علت کمبود جا یا سایر علل ترسیم می کنند که بمعنی رسم نیمی از شکل است که به محور محدود می شود و برای نشان دادن یا علامت آن دو خط موازی در دو طرف خط محور میگذارند . حال گاهی بنابر لزوم نیم نما را می توان در برش ترسیم نمود و قواعد آن با نیم برش یکی است .

4)برش شکسته :

 اگر جسم مورد نظر ما از پیچیدگی خاص برخودار باشد و دارای منافض و حفرهای گوناگون باشد که در یک راستا قرار ندارند و نتوان آن ها را در یک صفحه فرضی برش قرار داد ؛ حال اگر بخواهیم در برش به تشریح تمامی این منافض و پیچیدگی ها بپردازیم می توانیم بجای استفاده از چند برش ساده و یا نیم برش از برشی استفاده کنیم که از چند صفحه برش عمود برهم تشکیل شده باشد که این برش را برش شکسته میگویند .البته میتوان بعضی از اجسام را در صورت نیاز در نیم برش شکسته نیز ترسیم کرد , برش شکسته به ما در صرفه جویی در زمان و ترسیم کمک می کند .

5) برش مایل :   

گاهی مواقع برای نمایش کامل قطعاتی که دارای فرمی خاص هستند و بخش هایی از آن به صورت مایل و تحت زاویه قرار دارند نمی توان از برش هایی ذکر شده در بالا استفاده کرد یا اینکه در صورت استفاده به دلیل تحت زاویه بودن قسمتی از قطعه اندازه ها به صورت واقعی به نمایش در نمی آید و این امر باعث عدم اعتبار نقشه از نظر فنی و صنعتی می شود. برای نمایش کامل جزئیات این اجسام از برشی بنام برش مایل استفاده می کنیم به گونه ای که پس از انتخاب مسیر صفحات فرضی برش , آن قسمت از جسم را که دارای زاویه بود را به صورت قراردادی چرخانده تا اندازه ها به صورت واقعی به نمایش درآید . برای درک بهتر به نقشه های زیر مراجعه بفرمایید ( نقشه زیر بر اساس استاندارد امریکایی است ) .

 

6)برش شکسته مایل :

برشی است که بنا به فرم قطعه به کار می رود و ترکیبی است از برش مایل و شکسته که در آن صفحات فرضی برش مایل می تواند به صورت پله ای پیش روی کند .


8)برش موضعی:

برش موضعی زمانی به کار می رود که برش تمام قطعه لازم نباشد و فقط نیاز به برش دادن جزئی از قطعه است . این نوع برش که علامت و نماد آن بوسیله محدوده برش که با خط نازک و دست آزاد رسم  میشود می تواند قسمت کمی یا در صورت نیاز بیش از نیمی از قطعه را برش دهد و برتری این برش در این است که می تواند بر روی استثناهای برش بنشیند وحتی می تواند در یک نما چند بار تکرار شود .

9)برش متوالی :

این برش در تعریف و عمل ساده است و بیشتر بر روی محورها و اجسام بلند که چند برش پی در پی در آن نیاز است کاربرد دارد و فقط باید دقت داشت که جهت هاشوردرتمام سطوح برش ها یکسان است و هر برش را باید به ترتیب و در بالا یا پایین آن نام گذاری کرد .

 

10)برش گردشی :

برش مقاطع یا گردشی معمولا برای قطعات با طول بلند استفاده میشود . در این برش همانطور که از نامش پیداست مقطع روی خود تصویر گردش میکند . گاهی رسم چند برش گردشی روی تصویر نیاز است که انجام آن ایرادی ندارد فقط باید دقت داشت هر کدام در جای خود قرار گیرند .



کاربر گرامی تمامی مطالب ارائه شده متعلق http://mapiri.blogfa.com بوده و استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خانه نقشه کشی صنعتی ایرانیان http://mapiri.blogfa.com) مجاز میباشد .

 

 .

|+| نوشته شده توسط در  |
 استاندارد پیچ

جدول استاندارد پیچ Basic Fastener (External) Thread Tolerance Major Diameter Pitch Diameter Minor Diameter Designation Class Max Min Max Min Max. Min. M1.6 × 0.35 6g 1.581 1.496 1.354 1.291 1.202 1.075 M1.6 × 0.35 4g6g 1.581 1.496 1.354 1.314 1.202 1.098 M2 × 0.4 6g 1.981 1.886 1.721 1.654 1.548 1.408 M2 × 0.4 4g6g 1.981 1.886 1.721 1.679 1.548 1.433 M2.5 × 0.45 6g 2.480 2.380 2.188 2.117 1.993 1.840 M2.5 × 0.45 4g6g 2.480 2.380 2.188 2.143 1.993 1.866 M3 × 0.5 6g 2.980 2.874 2.655 2.580 2.439 2.272 M3 × 0.5 4g6g 2.980 2.874 2.655 2.607 2.439 2.299 M3.5 × 0.6 6g 3.479 3.354 3.089 3.004 2.829 2.635 M3.5 × 0.6 4g6g 3.479 3.354 3.089 3.036 2.829 2.667 M4 × 0.7 6g 3.978 3.838 3.523 3.433 3.220 3.002 M4 × 0.7 4g6g 3.978 3.838 3.523 3.467 3.220 3.036 M5 × 0.8 6g 4.976 4.826 4.456 4.361 4.110 3.869 M5 × 0.8 4g6g 4.976 4.826 4.456 4.396 4.110 3.904 M6 × 1 6g 5.974 5.794 5.324 5.212 4.891 4.596 M6 × 1 4g6g 5.974 5.794 5.324 5.253 4.891 4.637 M8 × 1.25 6g 7.972 7.760 7.160 7.042 6.619 6.272 M8 × 1.25 4g6g 7.972 7.760 7.160 7.085 6.619 6.315 M8 × 1 6g 7.974 7.794 7.324 7.212 6.891 6.596 M8 × 1 4g6g 7.974 7.794 7.324 7.253 6.891 6.637 M10 × 1.5 6g 9.968 9.732 8.994 8.862 8.344 7.938 M10 × 1.5 4g6g 9.968 9.732 8.994 8.909 8.344 7.985 M10 × 1.25 6g 9.972 9.760 9.160 9.042 8.619 8.272 M10 × 1.25 4g6g 9.972 9.760 9.160 9.085 8.619 8.315 M10 × 0.75 6g 9.978 9.838 9.491 9.391 9.166 8.929 M10 × 0.75 4g6g 9.978 9.838 9.491 9.428 9.166 8.966 M12 × 1.75 6g 11.966 11.701 10.829 10.679 10.072 9.601 M12 × 1.75 4g6g 11.966 11.701 10.829 10.734 10.072 9.656 M12 × 1.5 6g 11.968 11.732 10.994 10.854 10.344 9.930 M12 × 1.25 6g 11.972 11.760 11.160 11.028 10.619 10.258 M12 × 1.25 4g6g 11.972 11.760 11.160 11.075 10.619 10.305 M12 × 1 6g 11.974 11.794 11.324 11.206 10.891 10.590 M12 × 1 4g6g 11.974 11.794 11.324 11.249 10.891 10.633 M14 × 2 6g 13.962 13.682 12.663 12.503 11.797 11.271 M14 × 2 4g6g 13.962 13.682 12.663 12.563 11.797 11.331 M14 × 1.5 6g 13.968 13.732 12.994 12.854 12.344 11.930 M14 × 1.5 4g6g 13.968 13.732 12.994 12.904 12.344 11.980 M15 × 1 6g 14.974 14.794 14.324 14.206 13.891 13.590 M15 × 1 4g6g 14.974 14.794 14.324 14.249 13.891 13.633 M16 × 2 6g 15.962 15.682 14.663 14.503 13.797 13.271 M16 × 2 4g6g 15.962 15.682 14.663 14.563 13.797 13.331 M16 × 1.5 6g 15.968 15.732 14.994 14.854 14.344 13.930 M16 × 1.5 4g6g 15.968 15.732 14.994 14.904 14.344 13.980 M17 × 1 6g 16.974 16.794 16.324 16.206 15.891 15.590 M17 × 1 4g6g 16.974 16.794 16.324 16.249 15.891 15.633 M18 × 1.5 6g 17.968 17.732 16.994 16.854 16.344 15.930 M18 × 1.5 4g6g 17.968 17.732 16.994 16.904 16.344 15.980     کاربر گرامی تمامی مطالب ارائه شده متعلق http://mapiri.blogfa.com بوده و استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خانه نقشه کشی صنعتی ایرانیان http://mapiri.blogfa.com) مجاز میباشد .    .
|+| نوشته شده توسط در  |
 نقشه های اسکچ

نقشه های اسکچ :

در شناخت نقشه های اسکچ باید گفت تفاوت نقشه های اسکچ با نقشه های فنی را می توان در رسم تمامی خطوط بدون ابزار و با دست آزاد و عدم وجود مقیاس در نقشه های اسکچ دانست و این کار با مهارتی صورت می گیرد که تناسب قطعه یا قطعات حفظ می گردد و در دیگر قوانین در نقشه کشی صنعتی هیچ تفاوتی در نهوه به کارگیری آنها بین نقشه های اسکچ و فنی وجود ندارد . اهمیت نقشه های اسکچ تا حدی است که به دلیل استفاده از کاغذ و قلم به عنوان تنها ابزار نقشه اسکچ محبوبیت و سرعت بالایی داشته و به آن چک نویس نقشه های فنی نیز می گویند .

 

کاربر گرامی تمامی مطالب ارائه شده متعلق http://mapiri.blogfa.com بوده و استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خانه نقشه کشی صنعتی ایرانیان http://mapiri.blogfa.com) مجاز میباشد .

 

 .

|+| نوشته شده توسط در  |
 استثناهای برش

استثناهای برش :

برش در نقشه کشی صنعتی برای تشریح بهتر نقشه و درک بهتر و آسان کردن نقشه به کار می رود ولی در این بین باید از برش قطعاتی که برش زدن آنها باعث نا مفهومی در نقشه می شوند خوداری گردد . به برش فلکه شکل زیر دقت کنید . دراینجا با وجود عبور صفحه فرضی برش از بازوها (که برای اتصال نافی به چرخ محیطی به کار رفته) برش نخورده است .


برای درک بهتر به جدول زیر که کاملا گویا است توجه فرمایید ( جدول برگرفته از کتاب نقشه کشی فنی و حرفه ای میباشد )




کاربر گرامی تمامی مطالب ارائه شده متعلق http://mapiri.blogfa.com بوده و استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خانه نقشه کشی صنعتی ایرانیان http://mapiri.blogfa.com) مجاز میباشد .

 

.

|+| نوشته شده توسط در  |
 انواع پرسپکتیو

انواع پرسپکتیو :

پرسپکتیو یا تصاویر مجسم که هر سه بعد از یک جسم را نمایش می دهد برای کمک به فهم بهتر و ایجاد درک برای کسی که از دانش نقشه کشی برخوردار نیست به کار می رود به طوری که مانند یک عکس به معرفی قطعه می پردازد و در چند نوع مختلف ترسیم میشود که در ادامه به تشریح آنها خواهیم پرداخت .

تصویر مجسم (عمودی) ایزومتریک :

از پرسپکتیو ایزومتریک را می توان به عنوان رایج ترین تصویر مجسم در صنعت نام برد و در معرفی آن باید گفت : محور Xها با زاویه 30درجه و محور y ها بازاویه 30درجه (150درجه ) و محور Zها با زاویه 90 درجه نسبت به خط افق رسم می شود و تمامی اندازه ها بر روی این سه محور1:1 (در اصل اندازه ها بر روی محورها برابر 82% است که برای سولت به مقدار 1:1 ترسیم می گردد ) می باشد .


تصویر مجسم (عمودی) دیمتریک :

این نوع تصویر مجسم همانطور که از نامش پیداست (دو مقیاسی) تصاویر در آن با دو مقیاس رسم می شوند مقیاس دو محور ارتفاع و طول 1:1 و عرض را1:2رسم می شود . محور Xها بازاویه 7درجه و 10دقیقه و محور Zها با زاویه90 درجه و محورYها با زاویه41درجه و27 دقیقه می باشد (اندازه ها بر روی محورYها 1:2 است ) که برای سهولت بیشتر محور Xها با زاویه 7درجه و Yها با زاویه 42 درجه رسم می شود .


تصویر مجسم (مایل) کاوالیر :

  بهترین پرسپکتیو به دلیل نهوه قرار گیری محورها برای رسم قطعاتی که از قوس و دوایر زیادی برخوردارند پرسپکتیو کاوالیر است .در این پرسپکتیو محور Xها بازاویه 0و برروی خط افق و محورZها بازاویه 90درجه ومحورYها بازاویه 45 درجه رسم می شود مقیاس بر روی محور XوZ1:1 وبر روی محور Yها1:1رسم می شود .

 تصویر مجسم (مایل) کابینت :

این نوع پرسپکتیو تقریبا همانندهمان پرسپکتیو کاوالیر است با این تفاوت که مقیاس ها درمحورYها 1:2 است . وبیشتر برای اجسام با طول زیاد مناسب است .


تصویر مجسم یک نقطه فرار :

این نوع از پرسپکتیو به ندرت برای رسم قطعات صنعتی کاربرد دارد و بیشتر برای ترسیمات معماری استفاده می شود . در این نوع پرسپکتیو خطوط بجز خطوط ارتفاع به یک نقطه گریز ختم می شوند .

 

تصویر مجسم دو نقطه فرار :

این نوع از پرسپکتیو به ندرت برای رسم قطعات صنعتی کاربرد دارد و بیشتر برای ترسیمات معماری استفاده می شود . در این نوع پرسپکتیو تمامی خطوط بجز خطوط ارتفاع به دو نقطه گریز ختم می شوند .


کاربر گرامی تمامی مطالب ارائه شده متعلق http://mapiri.blogfa.com بوده و استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خانه نقشه کشی صنعتی ایرانیان http://mapiri.blogfa.com) مجاز میباشد .

 

.

|+| نوشته شده توسط در  |
 مجهول یابی

تمرین مجهول یابی تمرینی است که به نقشه کش قدرت تجسم و تصور بالایی میبخشد این قدرت لازمه کار در  رشته نقشه کشی صنعتی می باشد و به  این طریق صورت می گیرد که معمولا با استفاده از دو تصویر از جسم , تصویر سوم که همان تصویر مجهول است بدست  می آید و این عمل به دو روش صورت می گیرد : 1)روش مجهول یابی با استفاده از خطوط رابط کمکی 2) روش مجهول یابی با استفاده از آنالیز سطوح

* روش مجهول یابی با استفاده از خطوط کمکی :

 به این صورت است که اول باید دانست که تقریبا هر خط و نقطه ای  در هر صفحه اثری در صفحه دیگر دارد که قابل ردیابی است به طریقی که 1- هر نقطه در تصویر قائم  در امتداد خط افق روی تصویر جانبی اثر دارد وبالعکس 2- هر نقطه در تصویر قائم در امتداد راستای عمود بر روی صفحه تصویر افقی اثر دارد و بالعکس 3-  نکته قابل توجه این است که هر نقطه در تصویر افقی  با شیب 45درجه به سمت تصویر جانبی , بر روی تصویر جانبی اثر دارد و بالعکس .

نتیجه ای که حاصل می شود این است که اندازه ارتفاع در صفحه قائم و صفحه نیم رخ برابر است واندازه طول در تصویر قائم با تصویر افقی برابر است . برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید :

هر خط تشکیل شده از یک نقطه ابتدایی و یک نقطه انتهایی که با اتصال آن دو به یکدیگر خط ترسیم میشود و هر شکل تشکیل شده از یک سری خطوط که با پیدا کردن نقاط هر خط می توان آن را رسم کرد . نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد نهوه پیدا کردن نقاط و چگونگی ایجاد اثر ان در هر تصویر است که در بالا توضیح داده شد و برای تسلط احتیاج به تمرین هر چه بیشتر دارد .

* روش مجهول یابی با استفاده از آنالیز سطوح :

این روش نیازمند درک صحیح صفحات تشکیل دهنده یک جسم است . در این روش با دسته بندی و آنالیز صفحات یک جسم به دستیابی تصویر مجهول می پردازیم  به این صورت که اگر بتوانیم تشخیص دهیم تصویر در چه حالتی ( منظور به صورت خط یا صفحه )قرار دارد نیمی از کار انجام شده و به ترسیم می پردازیم اما لازمه شناخت موقعیت تصویر دانستن نکات زیر است :

آ ) اول اینکه اگر سطحی موازی با یکی از صفحات قائم یا افقی یا جانبی باشد تصویر آن سطح در یک تصویر به صورت سطح ودر دو تصویر به صورت خط دیده می شود .

ب) دوم اینکه اگر سطحی با هیچ یک از صفحات تصویر موازی نباشد یعنی اینکه به صورت شیب باشد حال اگر شیب به صورت شیب نوع اول باشد (شیب نوع اول سطوح شیبداری هستند که شیب آنها فقط در یک تصویر مشاهده می شود ) باید در یک صفحه به صورت خط و در دو صفحه دیگر به صورت سطح باشد .

ج) اما اگر شیب به صورت نوع دوم باشد ( شیب نوع دوم سطوح شیب داری است که بخشی از شیب آنها در هر سه تصویر دیده میشود) باید در هر سه تصویر به صورت سطح ترسیم شود .

 

کاربر گرامی تمامی مطالب ارائه شده متعلق http://mapiri.blogfa.com بوده و استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خانه نقشه کشی صنعتی ایرانیان http://mapiri.blogfa.com) مجاز میباشد .

 

.

|+| نوشته شده توسط در  |
 استانداردهای جهانی نقشه کشی

استاندارد مدل یا قانونی است که موارد مشابه باید مطابق یادر مقایسه با آن ساخته شوند و هر کشور غالبا از استاندارد و مدل مخصوص به خود استفاده میکند که برخی از آنها به شرح زیر است :

استاندارد کشور يا قاره       ...................                علامت اختصار

اروپا...........................................................                CE

امریکا......................................................             ANSI

استراليا......................................................             SAA

کانادا...........................................................            CSA

ايران............................................................          ISIRI

انگلستان.....................................................             BSI

ايتاليا..........................................................              UNI

روسيه.......................................................            GOST

ژاپن............................................................             JISC

فرانسه........................................................             NF

 

کاربر گرامی تمامی مطالب ارائه شده متعلق http://mapiri.blogfa.com بوده و استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خانه نقشه کشی صنعتی ایرانیان http://mapiri.blogfa.com) مجاز میباشد .

 .

|+| نوشته شده توسط در  |
 وسایل نقشه کشی

وسایل نقشه کشی  :

تخته رسم :وسیله ای است که از ضروری ترین وسایل رسم به شمار میرود که بعد چسباندن یا قرار دادن کاغذ در گیره مخصوص و سوار کردن خط کش Tبر روی آن کاربر توانایی ترسیم  خطوط دقیق و منظم را پیدا می کند

گونیا : این وسیله که از مواد شفاف و در ضخامت های پایین ساخته میشود بیشتر در انواع  مثلث های 30و45و60درجه موجود میباشد که برای ترسیم خطوط مستقیم و خطوط با زوایای  مورد نظر  کاربرد دارد .

پرگار و متعلقات : برای ترسیم دایره وکمان یا منحنی که قسمتی از دایره باشد و یا تقسیم و انتقال خطوط , با بهره گیری ازاتود و یا راپید از پرگار و متعلقات استفاده میشود .

مداد : برای ترسیم خطوط , علائم ,منحنی , اعداد , رسم اشکال , خطوط منحنی و... کاربرد دارد که در 3گروه اصلی تولید میشود : مداد با مشخصه B را مدادهای پر رنگ و مداد با مشخصه Hرا مداد کم رنگ میخوانند و گروهی که از تلفیق این دو گروه بوجود آمده را با مشخصه HBیاF نمایش داده و به مدادهای متوسط اطلاق می شود .

راپید : در ضخامت های مختلفی در نوک تولید میشود که به راپید توانایی رسم خطوط با ضخامت های مطابق استاندارد های تعریف شده را می دهد . توصیه میشود از راپید بجای قلم ها استفده شود تا خطوط با نزدیکی و خطای کمتر  نسبت به استاندارد رسم شود .

اتود :وسیله است که با مغزی تغذیه شده و کار تراشیدن مداد را حذف گردانده امروزه از اتود  به جای قلم بسیار استفاده می کنند

شابلن ها : برای بالا بردن سرعت نقشه کشی و افزایش زیبایی استفاده می شود . و در انواع گوناگون با کاربرد در رسم های مختلف تولید مشود که از بین آنها میتوان به شابلون : دایره , بیضی 30درجه,بیضی 45درجه, شابلون اعداد و حروف ,شابلون اشکال ,و ... اشاره داشت .

نقاله :از نقاله برای اصلاح و تشخیص و تعیین زوایای مختلف  استفاده می شود

اشل : نوعی خط کش است با مقطع تقریبا مثلثی که مقیاس ها بر روی لبه های آن درج شده و برای تبدیل مقیاس کاربرد دارد .

کاربر گرامی تمامی مطالب ارائه شده متعلق http://mapiri.blogfa.com بوده و استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خانه نقشه کشی صنعتی ایرانیان http://mapiri.blogfa.com) مجاز میباشد .

 

.

|+| نوشته شده توسط در  |
 ابعاد کاغذ و نهوه تا کردن کاغذ

ابعاد کاغذ و نهوه تا کردن کاغذ :

در طبقه بندی سیستم ISO کاغذ ها را به سه گروه عمده تقسیم بندی می کنند: A,B,C و مبنای هر کدام از این گروه در واقع از بزرگترین ابعاد کاغذ درآن گروه یعنی A0وB0وC0 شروع می شود .

جدول اندازه های کاغذ  گروه A

ابعاد کاغذ

گروه کاغذ A

A0

189x841

A1

841x594

A2

594x420

A3

420x297

A4

297x210

A5

210x148


نهوه تا کردن کاغذ

این کار بسیار ساده و در پاره ای اوقات نیاز است . با دانستن ابعاد کاغذها که در جدول بالا آمده در میابیم که عرض کاغذ بزرگتر در جدول به طول کاغذ با یک شماره پایین تر تعلق دارد و این روند از A0شروع می شود و تا A5الی آخر ادامه دارد پس میتوان نتیجه گرفت که با تا کردن کاغذ A0 از طول دو کاغذ A1به دست می آید و با تا کردن کاغذ A1 از طول دو کاغذ A2حاصل می شود و این روند ادامه دارد . برای فهم بهتر به شکل زیر دقت کنید :

|+| نوشته شده توسط در  |
 دوستان

درود برتمامی دوستان و همکلاسی ها

.

|+| نوشته شده توسط در  |
 به روز رسانی

با سلام  , به علت به روز رسانی , وبلاگ نیمه فعال است .لطفا در فرصتی دیگر مراجه فرمایید...


.

|+| نوشته شده توسط در  |
 تسلیت
***اربعین حسینی بر عموم شیعیان تسلیت باد***

.
|+| نوشته شده توسط در  |
 پیام
نقشه کشی صنعتی از اساسی ترین پایه های صنعت است و از آنجایی که درجامعه صنعت ؛به عنوان زبان و تنها راه ایجاد ارتباط بین سطوح گوناگون شاخه های مختلف صنعت در گستره ای بدون مرز و محدودیت میباشد , میتوان نقشه کشی صنعتی را دراولویت ترین معیار برای سنجش هرشخص  وابسته ای به صنعت در جایگاه وطبقه مختص به خود دانست . به گونه ای که دانستن زبان صنعت برای هر کاروز و یا مهندس و طراح  که در صنعت فعالیت دارد واجب است تا بتواند دانش خود را در شعاعی بدون محدودیت مکانی ابراز کند . لازم به ذکر است که متخصص نقشه کشی صنعتی نیز باید به شاخه های مختلف صنعت اشراف پیدا کند و این امریست که علاوه بر تلاش برای دستیابی به آن عطش روز افزون دانستن را می طلبد.


باسپاس از اساتیدی که به من زبان را آموختند
.

|+| نوشته شده توسط در  |
 معرفی و تاریخچه نقشه کشی صنعتی

معرفی و تاریخچه نقشه کشی صنعتی

                                                                    .

لطفا اینجا کلیک کنید

|+| نوشته شده توسط در  |
 آموزش اتوکد

آموزش اتوکد 

.

لطفا اینجا کلیک کنید

|+| نوشته شده توسط در  |
 یاتاقان ها

کاربر گرامی تمامی مطالب ارائه شده متعلق http://mapiri.blogfa.com بوده و استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خانه نقشه کشی صنعتی ایرانیان http://mapiri.blogfa.com) مجاز میباشد .


فهرست یاتاقان

لطفا روی تیتر مورد نظرتان کلیک کنید

.

تاریخچه و تکامل یاتاقان


(Bearing? ) یاتاقان چیست...؟  

مفاهیم اولیه

بارگذاری یاتاقانها

نیروی وارده بر یاتاقان ها

گروه بندی یاتاقان از نظر ساختار   

یاتاقان های لغزشی  - یاتاقان ژورنال-  (sliding bearing  )

یاتاقان غلتشی ( rolling bearing)

مزایای یاتاقانهای لغزشی نسبت به غلتشی


معایب یاتاقانهای لغزشی نسبت به غلتشی


مزایای عمده یاتاقانهای غلتشی


معایب یاتاقانها غلتشی


چگونگی کاهش اصطکاک


انواع حرکت ها


سرعت ها

لقی و الاستیسیته  

اصول عملکرد

گونه های یاتاقانها  

یاتاقان های ساچمه ای

یاتاقانهای غلتکی

یاتاقانهای محوری - ساچمه ای  

یاتاقانهای محوری – غلتکی

یاتاقانهای غلتکی – مخروطی  

یاتاقانهای مغناطیسی

یاتاقانهای غلتکی عظیم

ساختمانهای ضد زلزله

وظایف یاتاقانها

عمر یاتاقان

مصالح ياتاقان  

مهمترين ويژگيهاي مصالح ياتاقان

        - شكل‌پذيري و جايگيري

       - مقاومت فشاري  

       - مقاومت خستگي  

         -مقاومت خوردگي

مصالح معمولي ياتاقان

سربهاي سرد شده قليايي  

آلياژهاي كادميم پايه  

آلياژهاي مس و سرب  

برنزها

آلياژهاي آلومينيوم  

نقره

ویسکوزیته روغن پایه

نوع روغن پایه و موادفزودنی

میزان سفتی گریس و نوع صابون پایه

خواص عملکرد گریس

علل خرابی یاتاقان

خرابی ناشی از جازدن

آلودگی

خوردگی

عبور جریان الکتریسیته


روانسازی ناقص

 

علائم , علتها ,مثال

استفاده از پلاستی گیج برای اندازه گیری یاتاقان


پوشش‌های DLC


|+| نوشته شده توسط در  |
 چرخ دندها

چرخ دندها

لطفا اینجا کلیک کنید

.

|+| نوشته شده توسط در  |
 علم مواد

علم مواد : مهندس شریف واقفی (لطفا روی تیترها کلیک کنید)


- مقدمه

ساختمان اتمی و پیوندهای بین اتمها


ساختمان اتمی جامدات

نقائص کریستالی

رفتار مکانیکی و واکنشهای ماده

.

|+| نوشته شده توسط در  |
 مرغک و مته مرغک

کاربر گرامی تمامی مطالب ارائه شده متعلق http://mapiri.blogfa.com بوده و استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خانه نقشه کشی صنعتی ایرانیان http://mapiri.blogfa.com) مجاز میباشد .

لطفا روی تیتر مورد نظرتان کلیک کنید

تاریخچه و معرفی مته مرغک

نمایش جای مته مرغک در استاندارد Iso6411-1982(E) :

.

|+| نوشته شده توسط در  |
 
 
بالا